Først av alt vil jeg takke vår kjære Rhonda for å ha overlevd kjøreturen frem og tilbake Hamilton-Wellington (16t). Så vil jeg takke det godt selskapet og minnene vi fikk. Takk

4/6 TravelSquads pakket full Rhonda og satte kursen sørover. Destinasjonen var New Zealands hovedstad, Wellington. Ja, jeg vet. Du trodde kanskje hovedstaden var Auckland? Det var i hvert fall det jeg trodde helt til noen korrigerte meg ETTER jeg hadde ankommet landet. Snakk om dårlig research, haha. Selv om det er hovedstaden er Auckland desidert større og mer populær blant turister. Wellington er en fin, koslig by fylt med kultur og sjarm. Det er bare å holde på hatten, for vindkastene er sterke. Kanskje ikke så rart når man er på sør-kysten av øya.

Vi hadde bestilt Airbnb med den beste utsikten! Breathtaking. Skal sies jeg hadde ikke klaget dersom jeg kunne nyte morgenkaffen til den utsikten hver dag. Vi hadde også mange planer på agendaen. Mye av det måtte vi sjonglere litt på på grunn av at mye var stengt i påskehelgen. Hvem skulle trodd?

Men før vi ankom Wellington, så var vi innom Taupo (3t unna Hamilton). Her besøkte vi Hauka Falls, hot pools, og bestilte utrolig mengder fish and chips. En solfylt dag, med mye latter og hygge. På ettermiddagen kjørte vi ned til Palmerston North. En litt merkelig by 2t unna Wellington. Her var vi sene med å booke motel, og siden det var langfredag var vår eneste mulighet å sove hos noen randoms gjennom Booking.com, eller sove i bilen. Vi kjørte på med seng og en deilig dusj hos ei asiatisk dame litt utenfor byen. Hun var veldig merkelig, men renslig og hyggelig var hun. Tidlig lørdagsmorgen kjørte vi videre ned til Wellington.

Det første vi gjorde i hovedstaten var å utforske museumet Te Papa. Mye interessant  der. Skal sies at kø, barnegråt og folkemengde ikke alltid my cup of tea. Etter en tur på butikken så fikk vi endelig sjekket inn på Airbnb leiligheten. Slappet av, laget Risotto og drakk vin.

Dag 2 i Wellington tok vi den berømte Cable Cart opp en bakke. That’s it. Det var en 3 min lag tur rett opp bakken. Etter det tok en gratis shuttle-buss oss til Zealandia. Det er en avgrenset reservat for truende dyrearter. Ikke så mye å se med mindre du har kikkert eller tålmodighet til å vente i flere timer for at de skal komme frem. Du går fritt på stien, og kan komme over sjeldne fugler og øgler. Fortsatt en fin tur. Men usikker på hvor mye det var verdt pengene. Etter mye spasering så satt vi oss ned på en belgisk restaurant og spiste lunsj. Kvelden gikk også til å slappe av, vin, indisk mat på døra og hygge.

Legend has it that 'The Beehive', the city's well-known Parliament Building was in fact designed on the back of a napkin as a joke. The designer never thought for a moment it would be built.

Funfact about Wellington

Dag 3 dro vi rett til den Botaniske Hagen. Dessverre så går det mot vinter her, så de hadde sluttet å stelle på blomsterbeddene, så vi svømte ikke akkurat i roser. Men en fin tur var det. Videre dro vi på en ganske interessant og spennende tur av regjeringsbygget. Vi fikk vite masse kule fakta om bygget, og om hvordan det politiske styret er i landet. Etter den 1t lange touren så gikk vi inn til kultur/shopping gata Cuba Street. Veldig kul gate med mange kule butikker og herlige restauranter. Grunnen til at vi ikke hadde sjekket ut gaten før var pga. påske-stengt. Vi spiste deilig lunsj på Hotel Bristol. Kvelden gikk så til mer vin og en tur ute på bar.

Siste dag i Wellington gikk til å sjekke ut vintage butikkene i Cuba Street. DETTE var min kopp te! De hadde så sjukt mye kult. Skulle ønske de hadde slikt i Norge også!
På formiddagen kjørte vi straka veien hjem til kjedelige Hamilton.

Konklusjonen fra denne turen var at Wellington absolutt er verdt å sjekk ut. Jeg har fortsatt ikke vært i Auckland, og er spent på hvordan den byen er i forhold. Noen koselige dager med godt selskap var det i hvert fall!