Etter 5 dager i Singapore tok vi turen til den populære ferieøya Bali i Indonesia. Her var vi på 5 forskjellige steder og hotell i i løpet av 3 uker. Klimaet er fuktig og varmt. Prisene er billig, og øya lever på at turistene bruker penger på alt av mat, transport, og opplevelser. Vi hadde planlagt og gjort en del research på forhånd. Men vi var også åpne for å ta ting litt på sparket ettersom vi tross alt var på ferie. Jeg vil absolutt anbefale å ta ferieturen hit. Men vær oppmerksom på at det kan være overveldende med turister og ikke minst søppel i gatene og naturen.

Canguu

Hotell: KTS Bali / 4 netter

Canguu ligger 1t nord for flyplassen i Bali, Denpasar. Plassen er kjent for de gode surfe-strendene, yoga-senterene, og smoothie-bowl kafeene. Hotellet vårt lå et godt stykke unna stranden. Vi tok derfor livet med ro, og slappet bare av ved bassenget. Vi spiste også flere dager på en «lokal-restaurant». + Vi fikk ikke bali-belly, flaks! Vi sjekket også ut Canguu beach. En helt ok sol-strand, men vannet var iskaldt. Det var flere gode restauranter ved den stranden også.

Ubud

Hotell: Narendra Guest House / 4 netter

Etter noen slappe dager i Canguu tok vi taxi videre inn i landet til turistbyen Ubud. Her var det som å være i Alicante i Spania, eller Side i Tyrkia. Byen bognet av turister fra hele verden. Det var fler titalls restauranter, og aktiviteter var det ikke mangel på. Vi bodde på Narendra Guest House. Dette var den billigste plassen vi bodde på i Bali. Alt var i god stand, og de som jobbet der var veldig hjelpsom.

I Ubud fikk vi sett og gjort mye kulturelt. Vi dro på Botanikk kurs, altså vi fikk lage vår egen shampoo, solkrem og skrubb av naturlige ingredienser. Anbefales! Vi var også på ett privat matkurs hjemme hos ei lokal dame. Vi fikk være med på å lage tradisjonell balinese mat, og selvfølgelig spise det etterpå. Utrolig gøy, lærerikt, og godt! Dette var noe av det beste vi gjorde på Bali. Vi gikk også en tur på en sti som var anbefalt gjennom Tripadvisor. Dersom du har litt tid til overs ville jeg ha anbefalt deg å gå den 1t lange turen. Men det er egentlig ikke så veldig mye å se.

På den siste dagen så leide vi oss privat-sjåfør og han tok oss med på en slags «pakkereise» innom flere kjente turistattraksjoner. Vi var blant annet innom Monkey Forest, Ris terrasse, Hot spring, spiste super dyr lunsj med utsikt over en vulkan, drakk poop-coffee, besøkte et hellig tempel osv… Denne turen kan jeg anbefale. Finns flere varianter man kan velge mellom. Prisen lå på rundt 300kr pr pers. for en hel dag med masse opplevelser. Vær obs på turistfellene.

Gili Air

Mellom Ubud og Gili Air lå vi 6 netter på øya Nusa Lembongan utenfor Bali. Her tok vi speedbåt fra Bali, og sjekket inn på Bali Nusa Villa. Vi lå for det meste bare å slappet av på stranden. Infrastrukturen var krise, og hotellet vårt var ikke det beste. Ikke nok med det. Men øya er full av kinesiske turister som tar dagsturer fra Bali. De er rundt 3000 stk hver dag som er forferdelige på å forsøple og bråke… Jajajh så vet du det.. – Øya er et prakteksempel på hva turismen har gjort mot tropiske-perler i sør-øst Asia.

Hotell: Gili Escape / 5 netter

Denne øya er absolutt helt nydelig. Dra hit utenfor turistsesongen og du vil kunne leve og slappe av max. Gili Air er én av tre Gili øyer utenfor nabo øya til Bali, Lombok. Vi tok speedbåt videre fra Nusa Lembongan og til Gili Air. Båtturen er røff, og kan være svært ubehagelig. De har lavere standarder og det er veldig stor konkurranse mellom taxibåt-selskapene, dessverre. Dette kan gå utover ferien din dersom du er veldig uheldig. (Høye bølger, forsinkelser, osv).

Vi valgte Gili Air for det er en mellomting fra Gili Trawangan (fest-øya) og Gili Meno (bryllupsferie-øya). Gili Air har roen fra Meno, og restaurantene og litt uteplasser fra Trawangan. Det er heller ingen motoriserte kjøretøy på øyene. De bruker derfor hest og vogn som transportmiddel. Jeg er egentlig ikke så stor fan av den type lidelse mot dyrene, så vi brukte føttene våre, eller leide oss sykler og fikk sett mye av øya på en mer human måte.

Øya har mange gode spiseplasser og bade muligheter. Vannet er turkis og varmt. Solen steker i løpet av dagen, og mot 18-tiden kan du få med deg den nydelige solnedgangen på nord-vest siden av øya. Magisk! Hotellet vi lå på var det dyreste, men også beste. Innrednigen var utrolig fin, og frokosten var utrolig frisk og god. Hun som eier hotellet er også norsk. Noe som var sjukt tilfeldig, og koslig.

Dersom du tar turen til Gili-øyene så må du ha i bakhodet at det er en plass som har stor jordskjelvfare. 2 uker etter at vi kom hjem ble Lombok og Gili-øyene rammet av flere store skjelv, som drepte flere hundre mennesker. Du kunne se i nyhetene at turistene ble evakuert, og at hele situasjonen var stressende og skremmende for de som ville bort fra øya – incase tsunami.

Men jeg vil absolutt anbefale å ta ferien til Gili Air.

Siste natta i Bali sov vi på hotellet H.Sovereign ved flyplassen. Helt ok hotell til en rimelig pris. ++ For den beste frokost-buffeten ever!

Miljø og bærekraftig reise

Med tusenvis av turister som ankommer og forlater Bali hver uke er det forståelig at øya sliter med å holde orden på infrastrukturen av miljøet. Det er helt klart en mangel på kunnskap rundt forurensning og dens påvirkning. Det er ikke så veldig stort fokus på resirkulering eller kvalitet på produkter heller. Bali ønsker å selge til turistene, men tenker ikke over hvilke komplikasjoner de påfører økosystemene på øya. Vi kan nesten ikke kreve et utviklingsland som Indonesia/Bali i å bli som Norge over natta. Men små steg i riktig retning burde tas, hvis ikke kan øya bli én stor avfallsdeponi.

Det som frustrerte meg mest var mangelen på rent vann i springen. Det er et utfordrende problem å løse, og mange land i verden sliter med det samme. Men hvordan skal da turistene få tilgang til rent drikkevann? Jo, de kjøper haugevis med plastflasker fra butikken. Flaskene blir mest sannsynlig ikke resirkulert skikkelig, og man får tilslutt et berg av plast som vil finne veien ut til havene våre. Dette hadde jeg mye på samvittigheten på reisen. Heldigvis hadde flere av hotellene gratis vann på tanker som vi kunne fylle opp flerbruks-flaskene våre med.

Overalt på Bali var det mengder med søppel i gatene og naturen. Jeg ble nyskjerrig på om det ble tatt hånd om i det hele tatt? Eller at lokale hadde gitt opp fordi det fylte seg opp så fort igjen. Vi så flere lokale som nærmest «grodde» plast-søppel i hagen. Det er trist ved tanke på de gifte stoffene, lukta, og skadene ved å leve så tett innpå avfallet.

Oss turister må bli flinkere til å ta bevisste valg ovenfor hvordan vi lever på reise. Hvordan vi skaffer oss drikkevann, og at vi prøver å unngå å kjøpe så mye unødvendige ting. Samtidig har mange holdningen at de er på ferie, og at det er ikke dems problem hva de etterlater. Si nei til plastpose, si at du ikke skal ha plast-sugerør, og bruk føttene i stede for å ta taxi 1km.

HUSK: Det er ikke lett å være miljøvennlig på reise, fordi du benytter deg av transport, engangsplast, og vann på plastflaske. Men prøv å være mer bevisst. Ta med deg bære-nett, bestikk, flaske, og si nei til sugerør. Bruk føttene, og rydd opp etter deg når du har vært på stranden osv.

Har du reist til Bali? Hvordan var din opplevelse?